Kierowcy w Londynie mogą od poniedziałku 7 kwietnia łatwiej podróżować we wschodniej części miasta po obu stronach Tamizy. W stolicy Wielkiej Brytanii otwarto po 50 latach kolejny tunel pod rzeką. Obiekt powstał w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Inwestycja zakończyła się o czasie.
W Londynie otwarto pod Tamizą dla kierowców tunel Silvertown o długości 1,4 kilometra, który połączył Silvertown z Greenwich Peninsula we wschodniej części miasta. Obiekt odciąży przede wszystkim pobliski tunel Blackwall, którym dziennie przejeżdża nawet 90 tys. samochodów.
Budowa nowego tunelu wystartowała w 2021 roku, a Londyn – jako metodę finansowania – wybrał PPP. Zwycięskie konsorcjum, Riverlinx, nie tylko zbudowało tunel (za 2,2 miliarda funtów), ale także zajmie się utrzymaniem obiektu, co pochłonie kolejny miliard funtów. Otwarcie nastąpiło zgodnie z zapisami umowy, tak jak początkowo planowano. Silvertown jest zatem pierwszym tunelem drogowym od ponad 50 lat.
Od początku dnia funkcjonowania nowego obiektu przejazd tunelem jest jednak płatny. Dla samochodu osobowego opłata za przejazd wynosi 4 funty. Opłaty za przejazd wprowadzono również w tunelu Blackwall. – Bez opłat w obu tunelach wzrósłby, powodując opóźnienia i korki, które przyczyniają się do pogorszenia jakości powietrza – argumentuje taką decyzję urzędnicy. Bezpłatne przejazdy można odbyć nocą od godz. 22.00. do 6 rano. Tańsza może być także podróż tunelem poza godzinami szczytu, jeżeli kierowcy zdecydują się na rejestrację w systemie poboru opłat prowadzonym przez organizatora transportu publicznego w Londynie, Transport for London (TfL).
Tunel będzie przeznaczony wyłącznie dla ruchu samochodowego. Będą w nim również kursować dwie ekspresowe linie autobusowe nr 108 i 129. – Wcześniej żadne dwupiętrowe autobusy nie mogły przejechać przez rzekę na odcinku między Tower Bridge a Dartford Crossing – podaje TfL. Również zadbano o rowerzystów i pieszych, dla których będzie zapewniona bezpłatna (przynajmniej przez najbliższe 12 miesięcy) usługa przewozów autobusem. Organizator przewozów zapewni specjalny wahadłowy autobus (Silvertown Tunnel Cycle Shuttle), który będzie kursował co 12 minut. TfL spodziewa się, że rocznie będzie zarabiać około 100 milionów funtów z tytułu opłat drogowych. Tunel będzie otwarty również dla dużych ciężarówek.
Decyzja o budowie tunelu zapadła w 2012 roku, kiedy to burmistrzem był Boris Johnson. Obecny burmistrz, Sadiq Khan, powiedział, że tunel zasadniczo odmieni ruch na południu i wschodzie miasta. – Dla tysięcy ludzi każdego dnia oznacza to wygodniejsze, szybsze i płynniejsze podróżowanie – podkreślił Khan.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.